Tärkeä tiedote

Olemme uudistaneet ja laajentaneet profiilitietoja käyttäjien toiveiden mukaisesti! Ole hyvä ja tarkista profiilissasi olevat tiedot ja täydennä korttia tiedoilla jotka haluat jakaa koulukavereittesi kesken.

HUOM! Suurten uudistuksen kunniaksi tarjoamme nyt kaikille palvelun käyttäjille
ILMAISEN vuoden kultajäsenyyden, jonka avulla saat palvelun kaikki ominaisuudet käyttöösi, jos:

-  päivität profiilisi tietoja
    -  sallit Koulukaverit palvelun yhteistyökumppanien lähettää sinulle tarjouksia

Muistathan painaa sivun lopussa olevaan ”Tallenna tiedot” nappia muokattuasi profiilitietoja.

Luokkaretket

Olimme Islannissa 6.luokalla.
J.K. 01.08.2004 06:51
  Re: Luokkaretket

Toukokuisena tiistaipäivänä vuonna 1995 suoritti mun luokka (5. vuosiluokka) luokkaretken Helsinkiin ja siellä Kansallisoopperaan sekä Kasvitieteelliseen puutarhaan. Sää oli aurinkoinen. Vain muutamia viikkoja oli kulunut siitä, kun Suomi oli voittanut ensimmäisen jääkiekon maailmanmestaruutensa, ja se näkyi muun muassa siinä, että parijonossa kun kuljettiin, ainakin pojat minä mukaanlukien alkoivat laulaa Den glider in -kipaletta. Vierailusta noin puolitoista vuotta aikaisemmin valmistuneessa uudessa oopperatalossa on jäänyt mieleen, että käytävällä kahden päätyseinän välinen etäisyys on 85 metriä. Oppaan mukaan juoksukilpailu olisi voitu järjestää siellä, mutta eihän sellainen nyt niin hienossa rakennuksessa tullut kysymykseen. Salissa opas mainitsi rautaesiripusta näyttämöllä, joka laskettaisiin alas tulipalon sattuessa. Myös pukuompelimossa kävimme, eikä meiltä pimitetty myöskään tietoa tasavallan presidentin omasta lämpiöstä, jossa hän voisi oopperassa käydessään nauttia kahvia ja virvokkeita.
Kasvitieteellisestä puutarhasta ei nyt kyllä muistu mieleen muuta kuin että siellä oli kasveja Latinalaisesta Amerikasta asti.
Se on kyllä jäänyt mieleen, että kun tilausbussilla takaisin kotikonnuille matkattiin, oppilaiden enemmistön toivomuksesta pysähdyimme Vantaan Kaivokselan McDonald'sille tauolle. Ei sentään menty drive in -kaistalle kuten siinä yhdessä takavuosien televisiomainoksessa onnikka täynnä matkustajia tekee, eikä sentään ruvennut kuljettaja sanomaan yhä uudelleen ja uudelleen BigMac:iä tahi että olisi alettu huutaa matkustamosta "Ateriana"! Ei, kyllä me ajoneuvosta noustiin ja ravintolan sisälle mentiin. Kun linja-autossa oltiin kysytty, ketkä eivät haluaisi, että menisimme Mäkkäriin, muun muassa minä nostin käteni, koska minulla ei ollut rahaa mukana. Mutta ei se mitään, sillä opettajat lainasivat rahaa sellaisille oppilaille, jotka olivat samassa tilanteessa kuin minä. Tietysti, mikäli tällaiset oppilaat halusivat syödä. Luokanopettajani lainasi minulle 15 markkaa, jolla silloin sai hampurilaisaterian. Maksoin takaisin seuraavan päivän aamuna teknisen käsityön tunnilla.

M. H
05.10.2011 15:30

Re: Luokkaretket

Kuudennella luokalla, en muista missä, oltiin luokkaretkellä. Itse luokkaretkestä ei oikein mittään muista, mutta Sami -luokkakaveri jäi mieleen kylläkin... Kun oli auttamassa joka käänteessä ja jollakin kumman metsälenkillä kiipesi ison kiven päälle ja hymyili juurikin minulle, ujolle vaalealle tytölle. Olipas hauskaa saada niin komealta pojalta silmiin asti ulottuva hymy, kun en ollut edes luokan ns. paremmissa piireissä. Oli siinä muilla tytöillä nielemistä. Siitä tuli hyvä mieli :).
Hymyhuulet suukon saavat...
30.06.2009 15:08

Re: Re: Luokkaretket

Viime perjantaina Pihkurissa järjestettiin 50-v disco vanhojen aikojen kunniaksi.Sattumalta iltaan tulikin keskikoulukavereita v.1975. Meitä oli ihan hyvä "jengi" koolla.Otin mukaan muutaman kuvan luokkaretkeltämme ja samat kuvat oli mukana myös parilla muulla!Löysin siivotessani tekstiä päiväkirjasta.Teimme luokkaretken Turkuun huhtikuussa -75. "..jatkoimme matkaa TURKUA kohti, jossa olimme perillä n. klo 19.00.Majapaikkana oli retkeilymaja. Naurunhörähdykset, kun luulimme saapuvamme jonkinlaiseen lomahotelliin.Vanhanpuoleinen yksikerroksinen rakennus.Mutta lähemmin tarkasteltuna ei mikään hassumpi paikka.Poliisiasema toisella puolella pihaa..Illalla osa häipyi discoon. Meitä oli kuuden porukka, jotka menimme elokuviin..Kun tulimme takaisin,oli porukka täydessä riemussa käytävän lattialla istumassa..Sunnuntaiaamuna jätettiin Turku haikein mielin taaksemme(en tiedä Turkulaisten mieltä, kun pääsivät eroon meistä)Jotkut jäivät kaipaamaan KEURUUN poikiakin, nämä kun sattuvat olemaan samalla retkellä!"
S.Holm
09.06.2009 12:05

Re: Re: Luokkaretket

Me oltiin kuudennella Ahvenanmaalla luokkaretkellä (oltiinkohan Kiisselin kanssa samaan aikaan?) Naapurimökeissä oli saman ikäluokan porukkaa toisesta kaupungista. Muistan Taffelin tehtaan juustonaksujen kamalan hajun. Näyttivät meille jonkun ruotsinkielisen videon. Kuinkahan moni siitä jotain tajusi? Viikon lopulla järjestettiin disco meidän ja sen toisen kaupungin porukan kanssa. Muistan kuinka tytöt karkaili mökin ikkunasta toisen kaupungin poikien mökkiin. Luokanvalvoja (mies) tuli sitten illalla myöhään koputtelemaan ovelle (tarkistamaan meiänkö mökistä niitä tyttöjä ulkona juoksenteli). Kukaan ei tietenkään mennyt avaamaan, kun olivat vaatteet päällä peiton alla. Mä en muistaakseni ollut sillä "karkaus"reissulla. Tyttöjen liikkamaikka oli toisena valvojana. Ihan mukavat muistot siitä reissusta on, vaikka yksin olin siinä isossa porukassa. Säälistä tai opettajan mieliksi mut siihen mökkiinkin valittiin.
L.J.
06.01.2009 23:40

Re: Re: Luokkaretket

Mulle luokkaretket oli yhtä helvettiä, kiitos siitä mun "rakkaiden" luokkakamujen!!
A.Ekström
03.07.2007 14:16

Re: Re: Luokkaretket

Yksi opettajistamme teki sen rohkean teon eräänä vuonna, että kutsui luokkamme omalle kesämokilleen luokkaretkelle. Pahimmassa murrosiässä oleva porukka otti kutsun vastaan. Alkuun mökillä oltiin siivolla. Kohta kuitenkin pääasiassa pari vuotta luokkaa kohti käyttänyttä porukkaa hävisi metsään tupakalle alkoholia mukanaan. Me kiltimmät pelailimme pelejä pihamaalla. Opettaja oli vähän huolissaan poissaolevasta sakista. Liikkuessani totesin, että metsään menevän polun poikki meni piikkilanka. Yhdessä vaiheessa huomasimme sitten kauhuksemme, että metsään oli syttynyt tulipalo! Kaikki mahdolliset sankot täytettiin vedellä ja minä syöksyin ensimmäisenä sankot käsissä kohti palopaikkaa. Juoksin täyttä vauhtia polun poikki viritettyyn piikkilankaan. Minulla on elinikäisenä muistona viirut rintapielessäni muistuttamassa tuosta 'luokkaretkestä'. Palo saatiin onneksi sammutettua ennen kuin se pääsi nousemaan puiden oksista todelliseksi metsäpaloksi. Retkestä jäi ainakin suurimmalle osalle paha mieli ao naisopettajan puolesta.
Timo Lehtinen
11.04.2007 21:06

Re: Re: Luokkaretket

Kyllä meidän luokkaretket oli tosi vaatimattomia, kun vertaa muiden retkiä. Yksi retki tehtiin Messukylän vanhaan kirkkoon ja mikä pettymys ei edes päästy katsomaan hautaholvia. Toinen tehtiin Näsi-museoon, se oli ihan mukava retki, tosin opettaja jätti meidät palailemaan omin avuin kotiin, mutta kyllähän kotio osattiin. Retket tehtiin -40 ja -50 luvun vaiheilla.
M.Vainio
11.04.2007 09:32

Re: Re: Luokkaretket

Tuon S.H :n viesti oli deja vu..itselle kävi laattaus A.Tuomisen bussiin Tampereen Särkänniemen retken lopuksi.Ei taida Antero hyvällä muistaa.Kaikille terkkuja
M.K.
13.07.2006 12:45

Re: Re: Luokkaretket

70- luvun kiva luokkaretki Hirvikoskelta suuntautui Tampereelta sisävesilaivoilla Valkeakoskelle Kari Suomalaisen paikkaan. Kyllä tuntui mukavalta kansalaiskoulun viimeiseltä lähteä "melkein " aikuisena vapaan tuntuisena bussilla retkelle. Tärkeää oli mitä päälleen laittoi. Minulla asuna oli mikrosortsit ja maripaita sekä korkkipohjaiset sandaalit. Minä en ollut paljonkaan Suomea nähnyt silloin joten tuntui ihmeelliseltä katsella uusia maisemia ja tunnelma oli rento. Lauleskeltiin matkan aikana ja turistiin kaverin kanssa. Luultavasti tunne on sama nykyäänkin lapsilla kesän kynnyksellä.
tuula rantala
18.03.2006 23:32

Re: Re: Luokkaretket

Edellinen luokkaretki taisi olla keväällä, jolloin oltiin Emäsalossa kalassa. Ei sieltä kyllä mitään kalaa tullut, mutta tiirailtiin sentään lintuja. Makkara oli hyvää ja sitä oli riittävästi. Talvellakin oltiin luokkaretkellä. Kairattiin järveen reikä ja pilkittiin. Ei sielläkään tullut kalaa, mutta makkara oli hyvää. :D
MISS RODEO
13.09.2005 17:43

Re: Laivamatka vapaalla 70-luvulla

1975 Espoosta, Pohjois-Tapiolan yhteiskoulusta sai yksi luokka luvan lähteä luokkaretkelle. Se oli meidän luokkamme ja olimme 14-vuotiaita, joku ehkä jo 15. Luokkamme oli saavuttanut mainetta kilttinä luokkana. Retki suuntautui Turun sataman kautta Ahvenanmaalle Eckeröön, ensin junalla ja sitten laivalla. Silloin sääntöjä ei juuri ollut. Valvojiksi oli pyydetty kaksi rentoa taideaineiden opettajaa eikä muita valvojia sitten ollutkaan. Illalla satamaan päästyämme kuulimme, että laiva on epäkunnossa eikä lähdekään. Pettymys oli ääretön, mutta varustamo sentään tarjosi meille hotelliyön Turussa ja pääsimme laivaan seuraavana aamuna. Olin itse hoitanut matkajärjestelyt ja toimin tavallaan matkanjohtajana. Tavallaan, koska yölliseen sekoiluun mökkikylässä minua ei herätetty ollenkaan, vaan opettajat hoitivat sen paikallisten poliisien kanssa. Yksi pojista oli suivaantunut matkaan ja lähti yöllä juoksemaan Eckeröstä Maarianhaminaan. Kukaan ei pysynyt hänen perässään, mutta onneksi hän ilmestyi ajoissa paluulaivalle. Useimmat nauttivat eväsjuomia, mutta pysyivät kuitenkin porukassa. Maarianhaminan vehreällä esplanadilla otettiin kontaktia kouluruotsilla muihin turisteihin. Paikalliset pysyivät näkymättömissä. Rikas ja mieleenpainuva matka. Isona minusta tulikin oikea matkanjohtaja.
H.M.
27.07.2005 16:03

Re: Re: Luokkaretket

Ala-asteella tehtiin kaiken näkösiä luokkaretkiä koko koulun voimin. Kuudennella luokalla kuitenkin tehtiin rinnakaisluokan kans yhteinen luokkaretki Turkuun,Helsinkiin ja Tampereelle. Turus käytiin Turun linnas, Helsingis Linnanmäellä ja Heurekas ja Tampereella Särkänniemes. Yöt oltiin Rantasipi hotelleis ku matkanjärjestäjä oli mokannu. Yläasteella ysiluokalla meidän luokka lähti Viroon ystävyyskouluun vierailulle. Se reissu ei ollu sieltä kuivemmasta päästä... =) Ammattikoulus ei tehtykään luokkaretkee,mut valinnaisena oli Vieraat Kulttuurit niminen kurssi ja se suoritettiin käymällä porukalla Viros... Kostea oli sekin reissu... Kauppikses meidän piti vikana vuotena lähtee Kreikkaan jollain EU:n rahotusjutulla,mut kreikkalaiset mokas sen... Lähdettiin sitte linja-autolla Eurooppaan. 9 päivää ja 6 maata tuli kierrettyä. Ja voi sitä reissua... Vieläkin kaikki muistelee lämmöllä....
Matkaaja
05.07.2005 11:41

Re: Re: Luokkaretket

Kävimme luokkaretkellä etelä-suomessa, ja kivaa oli. Syntyipä reisulla pari pientä romanssinpoikastakin. Meno matkalla "kihlauduin", mutta perille saavuttuamme olikin jo muut kuviot, sitä juttua kesti sen loppukevään juhannukseen asti. Kaikki oli tietysti ihan viatonta, ja kivat muistot siitä matkasta jäi.
Se oli sitä aikaa
06.05.2005 22:53

Re: Re: Luokkaretket

Me järkättiin itsemme Tanskaan leirikouluun, hauskaa oli ja vuosi oli vissiin -91. Tanskassa vietetyt päivät lisäsivät aika tavalla varmaan luokan yhteishenkeä. Ohjelmaan kuului tutustuminen eri nähtävyyksiin, joo ja päästiin bussiajelulle ns."vapaakaupunkiin". Oli vissiin opettajien ideana huumevalistus... toisaalta oli ihan kiva nähdä mihin voi päätyä huonolla onnella. Tanskassa sai 16v. ostaa kaljaa niin pitihän se kokeilla ja kuinka kävi, opettajat takavarikoivat osalta pullot,ja ne jotka sai vietyä omansa majoituspaikalle jemmasivat pullot läheiseen metsään. Sit lähdettiin viettämään iltaa metsän laitamille ja kuis olla oli osan porukan pullot hävinnyt piiloista, liekö joku paikallinen löytänyt...se jäi arvoitukseksi.Ja jos joku tunnistaa tämän tarinan voi laittaa viestiä tulemaan.... muisteloidaan yhdessä
Mimmu
02.05.2005 15:09

Re: Re: Luokkaretket

Me käytiin Särkänniemessä ala-asteella ja jäi vain mieleen, että niin tuli pyörittyä aitteissa, että tulomatkalla piti pysähtyä, kun yks yrjös.Mutta itse reissu oli kiva, juostiin laitteelta toiselle.Ja Linnanmäelläkin tuli käytyä.
S.H.
31.03.2005 11:40

Re: Re: Luokkaretket

Olimme 6.luokalla (vuonna 1998) viikon leirikoulussa Gotlannissa ja oli iavan mahtava retki.
Sanna Vilkki
13.03.2005 17:24

Re: Re: Luokkaretket

Mulla varmaankin kävi munkki koulun suhteen ainakin ala-asteen luokkaretken suhteen nimittäin. Viivyttiin about viikko kuudennella ahvenanmaalla. Olipahan reissu mutta tulipahan ainakin tehtyä. Sillon ei pahemmin ollu kavereita luokassa, eli oloni oli todella ulkopuolinen, mutta tulipahan käytyä näkemässä se kaunis suomen saari. Ysin luokka retken tulen muistamaan aina kaiholla...stadionin retkeilymajassa majotuttiin ja kuinka ollakkaan porukka sai turpaansa läheisessä pusikossa paikallisilta. Eritoten muistoja aiheuttaa asia, että olin reissun selvinpäin, mutta kotiin paluu iltana lähdinkin sitten bailaamaan...En kyllä muistoistani luopuis mistään hinnasta ;-) Lukiossakin tehtiin abiristeilyn lisäks luokkaretki, käytiin ihan ulkomailla ryyppäämässä sekin on niitä reissuja joista muistot kuultaa varmaan vielä vanhainkodissakin, jollei sitten kuolo korjaa ennen vanhainkotia ;-)
Kiissseli
10.03.2005 00:41

Re: Re: Luokkaretket

Me oltiin ala-asteen kuudennella luokalla viikon vuokatissa v.-94 keväällä. Hauskaa oli ainakin sen vähän mitä sieltä muistaa=) Yläasteella ysillä häippästiin kuusamoon viikoksi pikkasen ennen ku koulu loppu.. tais olla toukokuun ekalla viikolla! Uskomattoman upee reissu! =) Onneksi saatiin reissu videolle! Ei vaan meinaa kehtaa kattoo..=)
heidi rantala
02.03.2005 08:53

Re: Re: Luokkaretket

Kahdeksannet luokat löivät "viisaat" päänsä yhteen ja suuntasivat kevään luokkaretken Särkänniemeen.Ehjin nahoin selvittiin ja hauskaa oli! Ysillä oltiinkin leirikoulussa Kreetalla kahden rinnakkaisluokan voimin.
J.K.2
31.01.2005 18:42

Re: Re: Luokkaretket

Ala-asteella maalla käytiin 'luokka'retkellä vain joka kuudes vuosi ja koko koulu lähti samaan paikkaan. Ikävä kyllä aikani siellä jäi vain neljään luokkaan eikä niinä vuosina tietenkään menty reissuun. Noh, kaksi viimeistä vuotta mietin uuden luokan kanssa saanko lähteä mukaan kun olivat jo vuosia säästäneet kuudennen luokan matkaan. Kävi ilmi ettei rahaa sitten ihmeemmin olllutkaan ja pääsimme vain Pandan tehtaille Jyväskylään. Yläasteella luokkani oli niin erimielinen ettei mistään saatu sovittua eikä siis hankittu kiisteltyjä sormuksia eikä puseroita, saati sitten matkaa. Ajattelin jo etten koskaan luokkaretkelle pääsekään, kunnes erikoislukioni rehtori ilmoitti abivuoden alussa että rahankeruu alkakoon, keväällä kaikki lähtevät Eurooppaan! Mikä parasta, retki ajoittui kirjoitusten jälkeen, jolloin abit olivat täysin koulunsa käyneet ja vapaita tekemään mitä halusivat kun muut tekivät reissussa koulutöitä! Vietimme lopulta kahdeksassa maassa kolme ihanaa viikkoa, joihin mahtui vaikka mitä upeaa. Elämäni ensimmäinen todellinen luokkaretki ja ehdottomasti kaiken odotuksen arvoinen. Koulun johtokin oli niin tyytyväinen että päättivät aloittaa perinteen. =)